VIOARA LUI ENESCU 2020

Turneul Vioara lui George Enescu revine în 2020 cu un prim recital al anului, exclusiv Beethoven, programat pe 20 martie, ora 19, la Teatrelli .

Gabriel Croitoru, violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumit? "Catedrala", pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului Național "George Enescu") și pianistul Horia Mihail vor cânta în 2020 în România și în întreaga lume, programul recitalurilor având în centru celebrele sonate pentru vioară și pian de Ludwig van Beethoven, a căror integrală o vor finaliza în toamnă la Sala Radio, sub semnul aniversării Beethoven 250.

Inclasificabil în interiorul propriei sale creații, Beethoven este în aceași situație dacă ne raportăm la categoriile istorice. Clasic sau romantic? Beethoven pare să depășească fără greutate aceste alternative în care încercăm să-l închidem. La hotarele a două universuri spirituale, creația lui se sustrage, prin natura ei, istoriei: singulară, permanent aflată în prezent, această creație este modernă, definește, clarifică, concretizează noțiunea însăși de modernitate - noțiune pe care, la rândul său, omul modern o explică, o recrează, o modelează în limbajul lui propriu. În dialogul pe care fiecare generație, fiecare individ îl are cu opera beethoveniană, aceasta se arată mai actuală și mai inovatoare ca niciodată.

A trecut peste un secol de când George Enescu străbătea țara în timpul Primului Război Mondial alături de vioara sa, pentru a-și duce muzica către cei bolnavi, răniți în război, oameni aflați în necazuri și nevoi.

Același instrument - grație altruismului lui Gabriel Croitoru, violonistul care a câștigat prin concurs dreptul de a cânta la "Catedrala", cum este denumită celebra vioară construită de marele Guarneri del Gesu - participă la aceeași nobilă misiune: aceea de a duce muzica în întreaga țară, acolo unde este mai mare nevoie de ea.

Dacă la primele ediții sondam teritoriul virgin al căminelor culturale din sate aflate în cele mai îndepărtate colțuri ale României, unde sunetul muzicii clasice nu ajunsese niciodată, au fost mai apoi turnee în care vioara lui Enescu a mers în căutarea pianelor călătoare lăsate în diferite orașe ale țării de Horia Mihail și, evident, la Sala Radio. Și ani în care a ajuns să cânte la Beijing, la Londra, în Spania, Portugalia. Iar în 2020 se pregătește să ajungă la Tokyo.

Având ilustrul exemplu al lui George Enescu, doi muzicieni români entuziaști, Gabriel Croitoru și Horia Mihail, cărora le era familiară experiența de a cânta pe mari scene ale lumii, au descoperit că au puterea de a încerca să ducă muzica clasică mai departe, în locuri cât mai diferite. Atât acolo unde nimeni nu se gândește la ea sau nici nu a aflat de existența ei, dar unde poate face foarte mult bine, așa cum făcea Enescu în urmă cu o sută de ani, cât și pe scenele din marile orașe ale României și ale lumii.

Oltea Șerban-Pârâu