Vioara lui Enescu îsi continua calatoriile din fiecare toamna

Turneul Vioara lui George Enescu revine în această toamnă pe scenele din România, în perioada 20 septembrie – 5 octombrie 2019. Gabriel Croitoru, violonistul care are privilegiul de a cânta pe vioara Guarneri del Gesu supranumit㠄Catedrala”, pe care a cântat George Enescu (instrument pus la dispoziție și aflându-se în patrimoniul Muzeului National „George Enescu”) și pianistul Horia Mihail vor cânta în mai multe orașe din țară, programul recitalurilor cuprinzând trei sonate emblematice pentru repertoriul pentru vioară și pian.

A trecut peste un secol de când George Enescu străbătea țara în timpul Primului Război Mondial alături de vioara sa, pentru a-și duce muzica către cei bolnavi, răniți în război, oameni aflați în necazuri și nevoi.

Din anul 2012, același instrument, grație altruismului lui Gabriel Croitoru, violonistul care a câștigat prin concurs dreptul de a cânta la „Catedrala”, cum este denumită celebra vioară construită de marele Guarneri del Gesu, continuă aceeași nobilă misiune – aceea de a duce muzica în întreaga țară, acolo unde este mai mare nevoie de ea.

Dacă la primele ediții sondam teritoriul virgin al căminelor culturale din sate aflate în cele mai îndepartate colțuri ale României, unde sunetul Marii Muzici nu ajunsese niciodată, sau pe cel al sălilor de sport din licee în care veneau copii curioși să vadă cum suna o vioară celebră, acolo unde ei joaca de obicei baschet la ora de educație fizic㠖 au fost mai apoi turnee în care vioara lui Enescu a mers în căutarea pianelor călătoare lăsate în diferite orașe ale țării de Horia Mihail și, evident, la Sala Radio, și ani în care a ajuns să cânte la Beijing, la Londra, în Spania, Portugalia, și lista ar putea continua.

Având ilustrul exemplu al lui George Enescu, în 2012, doi muzicieni români entuziaști, Gabriel Croitoru și Horia Mihail, cărora le era familiară experiența de a cânta pe mari scene ale lumii, în orașe mari, la București – la Sala Radio sau la Ateneu –, dar și în orașe mai mici ale țării, au descoperit că au puterea de a încerca să ducă muzica clasică mai departe, în locuri cât mai diferite, unde nimeni nu se gândește la ea sau nici nu a aflat de existența ei, dar unde poate face foarte mult bine, asa cum făcea Enescu în urma cu o sută de ani.

Oltea Șerban-Pârâu